DIGITAL MARKET ACT
Pripomienky európskych vydavateľských asociácií k návrhu EÚ o digitálnom trhu

Nariadenie o digitálnych trhoch (Digital Market Act - DMA) je jedinečnou historickou príležitosťou, ako riešiť nerovnováhu na trhu spôsobenú dominantnou úlohou platforiem ovládajúcich prístup k sieti a zaistiť spravodlivú a nediskriminačnú distribúciu obsahu slobodnej tlače a ďalších médií. Európske vydavateľské asociácie veľmi privítali iniciatívu Európskej komisie na riešenie tejto situáciu. Zároveň ale po analýze návrhu predloženého Európskou komisiou upozorňujú, že tento návrh je v niektorých významných ohľadoch nedostatočný. Ak by sa tieto nedostatky v samotnom legislatívnom procese nedoriešili, hrozí, že sa z dôležitého nariadenia stane bezzubý nástroj, ktorý by dokonca v niektorých prípadoch legitimizoval neospravedlniteľné chovanie platforiem.

Je to už viac ako 10 rokov čo sú vydavatelia novín a časopisov vystavení zvyšujúcemu sa a stále nespravodlivejšiemu konkurenčnému tlaku zo strany tzv. dominantných digitálnych platforiem. Vďaka svojej pozícií ovládajú prístup na sieť a svojvoľne rozhodujú napríklad o tom, či a aký majú vydavatelia prostredníctvom týchto platforiem prístup k čitateľom a inzerentom. Tým tiež určujú úspech alebo neúspech nielen profesionálnych novinárskych publikácií, ale aj ďalších komerčných digitálnych služieb vydavateľov. U mnohých svojich služieb tieto platformy uplatňujú svojvoľný predbežný výber, čím vylučujú, zakazujú prístup alebo inak diskriminujú iné tituly alebo obsahové ponuky. To vedie k obmedzovaniu plurality médií, rôznorodosti názorov a konkurencie na jednotnom digitálnom trhu. V dôsledku svojej veľkosti, dominancie a roli pri vstupe subjektov na sieť, ovplyvňujú trhové mechanizmy, čím vážne narušujú inovácie a hospodársku súťaž. Nakoniec platformy ovládajú i politickú a kultúrnu mienku ako aj ekonomickú prosperitu v krajinách EÚ.

Tieto platformy súčasne obhospodarujú stále väčší podiel rozpočtov na digitálnu reklamu, bez toho, aby niesli za obsah, ktorý ponúkajú nejaké výrobné alebo investičné náklady. Túto situáciu ďalej zhoršuje skutočnosť, že tieto platformy ovládajúce prístup k sieti získali neporovnateľné postavenie na trhu s primárnym a priamym prístupom k užívateľom a monopolným prístupom k osobným údajom užívateľov internetu.

Z vyššie uvedených dôvodov tiež vydavatelia tlače už v roku 2009 stále na čele antimonopolných sťažností na platformy, čo viedlo k zásadnému rozhodnutiu Európskej komisie napr. v kauze Google Shopping. DMA teraz ponúka historická príležitosť, ktorú by EÚ mala využiť.

Podľa názoru európskych vydavateľských asociácií by úspešné a efektívne nariadenie o digitálnom trhu malo minimálne zahrňovať tieto zásadné prvky: